Diriginţi de şantier

Conform legii 10/1995  privind calitatea in constructii

Art. 13. — (3) Verificarea calităţii lucrărilor executate pentru realizarea construcţiilor şi a
intervenţiilor la construcţiile existente, pentru care se emit, în condiţiile legii, autorizaţii
de construire sau de desfiinţare, este obligatorie şi se efectuează de către investitori
prin diriginţi de şantier autorizaţi, angajaţi ai investitorilor şi prin responsabili tehnici cu
execuţia autorizaţi, angajaţi ai executanţilor.

Art. 22. — Obligatii si raspunderi ale investitorului

d) asigurarea verificării execuţiei corecte a lucrărilor de construcţii prin diriginţi de
specialitate sau operatori economici de consultanţă specializaţi, pe tot parcursul
lucrărilor;

Conform Ordin MDRAP nr. 1496/2011 “ aprobarea Procedurii de autorizare a dirigintilor de santier ”

Capitol VIII Dirigintii de santier au urmatoarele obligatii si raspunderi:

A. ÎN PERIOADA DE PREGĂTIRE A INVESTIȚIEI

  1.  verifică existența autorizației de construire, precum și îndeplinirea condițiilor legale
    cu privire la încadrarea în termenul de valabilitate;
  2.  verifică concordanța dintre prevederile autorizației de construire, certificatului de
    urbanism, avizelor, acordurilor și ale proiectului;
  3.  studiază proiectul, caietele de sarcini, tehnologiile și procedurile prevăzute pentru
    realizarea construcțiilor;
  4.  verifică existența tuturor pieselor scrise și desenate din proiect, inclusiv existența
    studiilor solicitate prin certificatul de urbanism sau prin avize și concordanța dintre prevederile acestora;
  5.  verifică existența expertizei tehnice în cazul lucrărilor de intervenți asupra
    construcțiilor;
  6. verifică respectarea reglementărilor cu privire la verificarea proiectelor de către
    verificatori de proiecte atestați și însușirea acestora de către expertul tehnic
    atestat, acolo unde este cazul;
  7.  verifică dacă este precizată în proiect categoria de importanță a construcției;
  8.  verifică existența în proiect a programelor de faze determinante; (articol modificat
    de Ordin MDRT 277/2012)
  9.  verifică existența proiectului sau a procedurilor de urmărire specială a comportării
    în exploatare a construcțiilor, daca aceasta va fi instituită;
  10. preiau amplasamentul și reperele de nivelment și le predau executantului, libere
    de orice sarcină;
  11.  participă, împreună cu proiectantul și cu executantul, la trasarea generală a
    construcției și la stabilirea bornelor de reper;
  12. predau către executant terenul rezervat pentru organizarea de șantier;
  13.  verifică existența ”Planului calității” și a procedurilor / instrucțiunilor tehnice pentru
    lucrarea respectivă:
  14.  verifică existența anunțului de începere a lucrărilor la emitentul autorizației și la
    I.S.C.; (articol modificat de Ordin MDRT 277/2012)
  15.  verifică existența panoului de identificare a investiției, dacă acesta corespunde
    prevederilor legale și dacă este amplasat la loc vizibil;

B. ÎN PERIOADA EXECUȚIEI LUCRĂRILOR

  1.  urmăresc realizarea construcției în conformitate cu prevederile autorizației de
    construire, ale proiectelor, caietelor de sarcini și ale reglementărilor tehnice în
    vigoare;
  2.  verifică existența documentelor de certificare a calității produselor pentru
    construcții, respectiv corespondeța calității acestora cu prevederile cuprinse în
    proiecte;
  3. interzic utilizarea produselor pentru construcții fără certificate de conformitate,
    declarații de conformitate sau agrement tehnic;
  4.  interzic utilizarea de procedee și echipamente noi, neagrementate tehnic sau cu
    agremente tehnice la care avizul tehnic a expirat;
  5.  verifică respectarea tehnologiilor de execuție, aplicarea corectă a acestora în
    vederea asigurării nivelului calitativ prevăzut în documentația tehnică și în
    reglementările tehnice;
  6. verifică respectarea ”Planului calității”, a procedurilor și instrucțiunilor tehnice
    pentru lucrarea respectivă;
  7. interzic executarea de lucrări de către personal necalificat;
  8.  participă la verificarea lucrărilor ajunse în faze determinante;
  9.  efectuează verificările prevăzute în reglementările tehnice, semnează și
    ștampilează documentele întocmite ca urmare a verificărilor, respectiv procese-
    verbale în faze determinante, procese-verbale de recepție calitativă a lucrărilor ce
    devin ascunse etc.;
  10.  asistă la prelevarea de probe de la locul punerii în operă;
  11. transmit către proiectant, prin intermediul investitorului, sesizările proprii sau ale
    participanților la realizarea construcției privind neconformitățile constatate pe
    parcursul execuției;
  12.  informează oeprativ investitorul privind deficiențele calitative constatate, în
    vederea dispunerii de măsuri și, după caz, propun oprirea lucrărilor;
  13.  urmăresc respectarea de către executant a dispozițiilor și/sau măsurilor dispuse
    de proiectant/de organele abilitate;
  14.  verifică, în calitate de reprezentant al beneficiarului, respectarea prevederilor
    legale în cazul schimbării soluțiilor tehnice pe parcursul execuției lucrărilor;
  15.  anunță I.S.C. privind oprirea/sistarea executării lucrărilor de către
    investitor/beneficiar pentru o perioadă mai mare de timp, exceptând perioada de
    timp friguros, și verifică punerea în siguranță a construcției, conform
    proiectului; (articol modificat de Ordin MDRT 277/2012)
  16. anunță I.S.C. privind reluarea lucrărilor la investițiile la care a fost oprită/sistată
    executarea lucrărilor de către investitor/beneficiar pentru o perioadă mai mare de
    timp, exceptând perioada de timp friguros; (articol modificat de Ordin MDRT
    277/2012)
  17.  preiau documentele de la constructor și proiectant și completează cartea tehnică a
    construcției cu toate documentele prevăzute de reglementările legale;
  18.  urmăresc dezafectarea lucrărilor de organizare de șantier și predau terenul
    deținătorului acestuia.

C. LA RECEPȚIA LUCRĂRILOR

  1.  asigură secretariatul comisiei de recepție la terminarea lucrărilor și întocmesc
    actele de recepție;
  2.  urmăresc soluționarea obiecțiilor cuprinse în anexele la procesul-verbal de
    recepție la terminarea lucrărilor și îndeplinirea recomandărilor comisiei de
    recepție;
  3.  predau către investitor actele de recepție și cartea tehnică a construcției după
    efectuarea recepției finale.

Cu ce vă putem ajuta?

Telefon: +40 722 778 912